Procedura zgłoszeń wewnętrznych. Czy warto przewidzieć w niej dodatkowe elementy?
Co musi zawierać procedura zgłoszeń wewnętrznych, a co może? Jak podejść do kwestii rozszerzenia ustawowego katalogu naruszeń prawa? Czy warto zachęcać do wybierania zewnętrznej ścieżki dokonywania zgłoszeń? Czy i jaki system zachęt można przewidzieć w procedurze?
Ustawodawca zobowiązał firmy do ustalenia wewnętrznych procedur dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Wskazał, jakie konkretnie elementy muszą obowiązkowo znaleźć się w procedurach zgłoszeń wewnętrznych. Niektóre kwestie pozostawił jednak do swobodnej decyzji firm.
∑ Co obowiązkowo firma musi ustalić w procedurze zgłoszeń wewnętrznych?
Każda firma, która ma obowiązek ustalenia tej procedury, musi w niej określić:
∑ wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej firmy lub podmiot zewnętrzny, upoważnione przez firmę do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych,
∑ sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę wraz z jego adresem do kontaktu (korespondencyjnym lub poczty elektronicznej),
∑ bezstronną wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej firmy, upoważnione do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej,
∑ tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo,
∑ obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania (chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta