Strach przez botami. Dlaczego fala AI nie porwała polskich firm?
Entuzjazm polskich firm często przegrywa z obawami. Na kluczowego wroga wyrasta problem „shadow AI”.
Wdrażanie AI w polskich firmach idzie jak po grudzie. Hamulców jest wiele, ale skutki sprawiają, że pod względem zaawansowania w tej dziedzinie rodzimi przedsiębiorcy odstają od konkurentów w innych częściach świata. To niepokoi. Zwłaszcza że jak pokazują badania PMR, odsetek podmiotów w naszym kraju, które przerwały lub porzuciły wdrożenie rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji, jest spory. Na wczesnym etapie wdrażania dokonało tego aż 43 proc. firm (chodzi o przerwane projekty), a 22 proc. w ogóle zdecydowało się zrezygnować z AI, choć podejmowało próby zainstalowania takiej technologii.
Co hamuje rozwój AI w Polsce
Nie da się powiedzieć, że w biznesie nie widać wzmożonego zainteresowania wykorzystaniem systemów AI. Z analiz Deloitte wynika, iż entuzjazm jest spory: 78 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększenie nakładów na tę technologię, a 70 proc. tych już inwestujących oczekuje zwrotu z inwestycji w ciągu roku. Jednocześnie pojawiają się jednak zapytania. Respondenci mówią o wyzwaniach związanych z ryzykiem popełnienia przez sztuczną inteligencję poważnych błędów (35 proc.) i nieosiągnięciem oczekiwanego zwrotu z inwestycji (tego boi się co trzeci ankietowany). Ale przyczyn sceptycznego nastawienia do AI nad Wisłą jest więcej. Barierą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta