Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jakie zaimki mają smoki

22 marca 2025 | Plus Minus | Mateusz Kukla
Gdy środowiska aktywistyczne „poczuły krew”, zaczęły coraz głośniej domagać się zmian w świecie gier. Coraz częściej krytykowano sposób przedstawiania kobiet, brak różnorodności oraz ignorowanie potrzeb mniejszości
autor zdjęcia: vectorfusionart/Azbestocement
źródło: Rzeczpospolita
Gdy środowiska aktywistyczne „poczuły krew”, zaczęły coraz głośniej domagać się zmian w świecie gier. Coraz częściej krytykowano sposób przedstawiania kobiet, brak różnorodności oraz ignorowanie potrzeb mniejszości

Fala woke w grach komputerowych obecnie opada, ale odcisnęła swoje piętno – branża stała się bardziej otwarta na różnorodne tematy i ostrożniej niuansuje drażliwe społecznie kwestie.

Gry komputerowe – od zarania dziejów domena białych, heteroseksualnych mężczyzn. Byli oni zarówno ich twórcami, odbiorcami, jak i bohaterami. Jednak wraz z rozszerzaniem się zasięgu gier na coraz bardziej zróżnicowane grupy odbiorców ten pierwotny układ zaczął się kruszyć. W ciągu ostatniej dekady mieliśmy do czynienia z potężną falą zmian, która przetoczyła się przez całą branżę gier komputerowych, wywołując po drodze liczne skandale oraz burzliwe dyskusje, którym warto się przyjrzeć.

Wartości, które dziś przypisuje się do kategorii woke, takie jak tolerancja czy równość, pojawiały się w grach komputerowych, jeszcze zanim termin ten zdobył popularność. Już w latach 90. mieliśmy żeńską bohaterkę w „Tomb Raiderze”, a czarnoskóry protagonista pojawił się w serii GTA w 2004 r. Był to jednak czas, gdy medium to nie było traktowane poważnie i mało kto interesował się tym, co się w jego ramach działo. Sytuacja zaczęła się jednak zmieniać na początku zeszłej dekady, kiedy branża gier zaczęła generować większe zyski niż przemysł filmowy, stając się przy okazji taką przestrzenią kultury, o którą warto było toczyć ideologiczne boje.

Pewnym symbolem tej zmiany była trylogia gier „Mass Effect” wydana w latach 2007–2012, która była omawiana jako pełnoprawne dzieło kultury i równocześnie zestawiana z takimi klasykami kina jak „Gwiezdne wojny” czy...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13132

Wydanie: 13132

«
  • marzec
  • 2025
»
PnWtŚrCzPtSbNd
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Zamów abonament