Czy ekspansja to panaceum na wszystko?
Niedostateczne przygotowanie do ekspansji może okazać się bardzo kosztowne.
W latach 2013–2023 Polska prawie podwoiła wartość swojego eksportu, przesuwając się w globalnym rankingu z 32. na 22. miejsce. Wzrost ten realizowany był zarówno przez firmy, które od lat działają na rynkach międzynarodowych, jak i przez te, które dopiero rozpoczynały swoją podróż.
Rok 2023 zakończył się rekordową nadwyżką handlową Polski, jednak w 2024 r. odnotowano spadek eksportu i importu z powodu spowolnienia gospodarczego w Unii Europejskiej. W 2025 roku działania USA, polegające na nakładaniu i chwilowym zawieszaniu ceł, komplikują sytuację w handlu międzynarodowym, co wpływa na możliwość planowania zarówno w krótkiej, jak i dłuższej perspektywie czasowej.
Cła nałożone przez USA wpływają na ważne sektory, takie jak motoryzacja, maszyny i chemia, co może sprawić, że ceny europejskich samochodów i produktów konsumpcyjnych wzrosną za oceanem o 20–25 proc. Choć polski eksport do USA stanowi tylko około 3 proc. całkowitej sprzedaży zagranicznej, w przypadku utrzymania ogłoszonych ceł na produkty z UE skutki będą znacznie szersze z powodu powiązań pośrednich. W Polsce i UE rośnie presja kosztowa oraz niepewność dotycząca warunków...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)

