Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kosmiczny Kandinsky

13 maja 2025 | Kultura | Jagoda Engelbrecht
Katarzyna Kobro, „Kompozycja przestrzenna” z Muzeum Sztuki w Łodzi (po prawej) w Muzeum Barberini w Poczdamie
autor zdjęcia: David von Becker/ Materiały prasowe
źródło: Rzeczpospolita
Katarzyna Kobro, „Kompozycja przestrzenna” z Muzeum Sztuki w Łodzi (po prawej) w Muzeum Barberini w Poczdamie

Dwie wystawy artysty pokazują, że był inspiracją dla wielu następców, w tym Katarzyny Kobro i Wojciecha Fangora.

Obydwie prezentacje dokonań Wassily’ego Kandinsky’ego (1866–1944), który większość życia spędził w Niemczech i we Francji, mają w tytule „kosmos”, wskazując na jego zainteresowania właśnie kosmosem i wszechświatem.

Płaszczyzna, kropka, kreska – te elementy były podstawą rewolucyjnej w historii sztuki formy malarstwa Kandinsky’ego. Opisał później swą teorię w książce „Punkt i linia a płaszczyzna” (1926): „Kropka to element pierwotny zapładniający pustą powierzchnię. Linia pozioma to baza: zimna i czarna, pionowa: biała i ciepła“. Przypisywał też poszczególnym kolorom konkretne formy – na przykład niebieski miał znaczyć koło, czerwony – kwadrat, a żółty – trójkąt. W praktyce stosował swoje radykalne zasady już od 1910 roku, malując dynamiczny obraz zatytułowany „Pierwsza akwarela abstrakcyjna”.

Błękitny jeździec

W tym samym czasie poznał w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13173

Wydanie: 13173

Spis treści
Zamów abonament