Kosmiczny Kandinsky
Dwie wystawy artysty pokazują, że był inspiracją dla wielu następców, w tym Katarzyny Kobro i Wojciecha Fangora.
Obydwie prezentacje dokonań Wassily’ego Kandinsky’ego (1866–1944), który większość życia spędził w Niemczech i we Francji, mają w tytule „kosmos”, wskazując na jego zainteresowania właśnie kosmosem i wszechświatem.
Płaszczyzna, kropka, kreska – te elementy były podstawą rewolucyjnej w historii sztuki formy malarstwa Kandinsky’ego. Opisał później swą teorię w książce „Punkt i linia a płaszczyzna” (1926): „Kropka to element pierwotny zapładniający pustą powierzchnię. Linia pozioma to baza: zimna i czarna, pionowa: biała i ciepła“. Przypisywał też poszczególnym kolorom konkretne formy – na przykład niebieski miał znaczyć koło, czerwony – kwadrat, a żółty – trójkąt. W praktyce stosował swoje radykalne zasady już od 1910 roku, malując dynamiczny obraz zatytułowany „Pierwsza akwarela abstrakcyjna”.
Błękitny jeździec
W tym samym czasie poznał w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
