Jak zwiększyć szanse na odniesienie sukcesu
Każdy eksporter powinien wyposażyć się również w rzecz niezbędną – cierpliwość.
Eksport jest naturalnym etapem w rozwoju działalności przedsiębiorstwa, szczególnie w przypadkach dużej konkurencji na rynku lokalnym lub wysokiego poziomu nasycenia rynku. W takich przypadkach przedsiębiorcy szukają dywersyfikacji produktowej lub rynkowej. Oczywiście nie ma żadnych przeciwwskazań do zastosowania obu działań równolegle.
Często pierwszym wyborem „młodego eksportera” są kraje sąsiednie, o podobnej mentalności i kulturze. Jeśli chodzi o południowych sąsiadów naszego kraju, to zdecydowaną przewagę daje nam tu łatwość komunikacji przez choćby podobieństwo naszych języków. Zaletą jest również bliskość i bezpieczeństwo tych rynków.
Jedną z pierwszych rzeczy, jaką powinien przyswoić przedsiębiorca stawiający pierwsze kroki w eksporcie, to oduczenie się zasad rynku krajowego i związanych z nim przyzwyczajeń. Wszystkie rynki zagraniczne, nawet te najbliższe i z pozoru bardzo podobne, mają swoją własną kulturę handlową, prawodawstwo i przyzwyczajenia.
Oczywiście znacznie łatwiejsze będzie rozpoczęcie ekspansji eksportowej w obszarze krajów należących do Unii Europejskiej, gdyż część regulacji, szczególnie celno-akcyzowej, jest mocno zbliżona, a czasami taka sama jak w Polsce. Dominuje transport samochodowy, czasem kolejowy, a rzeczny czy morski to rzadkość....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)