Czy do wykonania zadań publicznych zawsze niezbędne jest udzielenie zamówienia?
Praktyka zna przypadki wykorzystania innych instrumentów, dozwolonych przez polskie prawo, których zastosowanie nie stanowi obejścia przepisów Prawa zamówień publicznych.
Skuteczna oraz zgodna z prawem realizacja zadań publicznych stanowi jeden z podstawowych obowiązków organów władzy państwowej i samorządu terytorialnego. Stosowanie reżimu zamówień publicznych jest najbardziej powszechną praktyką przy wykonywaniu tych zadań przez zamawiających we współpracy z wykonawcami (sektorem prywatnym). Wymaga od podmiotów publicznych zastosowania procedur przewidzianych w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, dalej: „PZP”. Wykonywanie zadań publicznych nie musi jednak odbywać się wyłącznie poprzez udzielenie zamówienia publicznego, jeśli nie dochodzi do zamówienia robót budowlanych, dostaw lub usług.
1. Tradycyjne zamówienia publiczne, PPP i koncesja
Podstawowym mechanizmem realizacji zadań publicznych w Polsce są zamówienia publiczne. Zgodnie z definicją zawartą w PZP umowa o zamówienie publiczne jest odpłatną umową zawieraną między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem są roboty budowlane, dostawy lub usługi. Celem stosowania reżimu zamówień publicznych jest przede wszystkim zapewnienie transparentności i efektywności wydatkowania środków publicznych. Ma on gwarantować równe traktowanie wykonawców, przejrzystość postępowania i wybór przez zamawiającego najkorzystniejszej dla niego oferty.
Niestety system zamówień publicznych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)