Parki handlowe: trzy lata ekspansji i „sprawdzam”
Po latach ekspansji przychodzi czas weryfikacji projektów handlowych – mówi Bartosz Nowak, partner zarządzający w Scallier.
Scallier specjalizuje się w usługach związanych z nieruchomościami handlowymi. Parków i centrów wygodnych zakupów (convenience) przybywa w ostatnich latach w bardzo dynamicznym tempie, schodzimy do coraz mniejszych miast – a gdzie sufit?
Rozwój sektora przyspieszył po pandemii, w 2020 r. wydawało się, że nasycenie powierzchnią handlowo-usługową w Polsce jest już bardzo duże, mówiono, że nie ma miejsca na nowe galerie. Kolejne lata pokazały jednak, że zachowania konsumentów się zmieniły, chcemy robić zakupy szybko, wygodnie, blisko domu – stąd dynamiczna ekspansja parków i centrów convenience. Przez jeszcze dwa, trzy lata takie tempo ekspansji deweloperów budujących tego typu obiekty i funduszy kupujących je może się utrzymać.
Pamiętajmy też, że o podaży inwestycji decydują najemcy. 80-90 proc. powierzchni wynajmowanych w parkach i centrach convenience to sieci handlowe, zwłaszcza w średnich i małych miastach. Jak długo pierwszy, drugi i trzeci garnitur najemców nie zbuduje sieci sklepów według swoich założeń, tak długo będą powstawać nowe obiekty. Po jeszcze dwóch, trzech latach ekspansji przyjdzie moment, by powiedzieć...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
