O czym muszą pamiętać kadrowi, zatrudniając rencistę?
Podpisanie umowy o pracę z rencistą nakłada na służby kadrowo-płacowe szereg dodatkowych obowiązków. Na co zwrócić uwagę w takiej sytuacji?
Państwowa Inspekcja Pracy oraz ZUS podczas kontroli stwierdzają wiele nieprawidłowości w zakresie realizacji obowiązków służb kadrowo-płacowych wobec zatrudnianych, dysponujących prawem do renty z tytułu niezdolności do pracy. Błędy te wymagają późniejszych korekt. Wiązać też się mogą z roszczeniami ze strony samych pracowników i odpowiednich instytucji.
Niezdolność do pracy nie wyklucza zatrudnienia
Jedna z częściej zgłaszanych przez służby kadrowo-płacowe wątpliwości dotyczy tego, czy osoba pobierająca rentę z tytułu niezdolności do pracy może być w ogóle zatrudniona w ramach umowy o pracę. Wątpliwość ta pojawia się szczególnie w sytuacji, jeśli danej osobie przyznano rentę z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Zdarza się, że kadrowi uznają, iż z taką osobą nie może być podpisana umowa o pracę, zwłaszcza na pełen etat. Swoje stanowisko uzasadniają tym, że skoro lekarz orzecznik ZUS uznał daną osobę za całkowicie niezdolną do pracy, to nie może świadczyć pracy, a więc takiej osoby nie powinno się zatrudniać.
Jest to błąd. Żaden z powszechnie obowiązujących przepisów nie zakazuje bowiem zatrudniania, w tym w ramach umowy o pracę, osób pobierających rentę z tytułu niezdolności do pracy – również tej przyznanej na podstawie orzeczenia o całkowitej niezdolności do pracy.
Na zatrudnienie takie zezwala – i to nie tylko w warunkach pracy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)