Gdy zmieniamy miejsce zamieszkaniaPRZEPROWADZKA
Gdy zmieniamy miejsce zamieszkaniaPRZEPROWADZKA
Tylko ten, kto choć raz w życiu przeprowadzał się, ma świadomość, ile formalności trzeba przy tej okazji załatwić. NIP, meldunek, nowy dowód rejestracyjny, zmiana w polisie ubezpieczeniowej, rachunek w banku to prawdopodobnie tylko najważniejsze sprawy, o których nie można zapomnieć w czasie przeprowadzki. Zazwyczaj po kilku miesiącach okazuje się, że i tak coś przeoczyliśmy.
Dziś piszemy o formalnościach związanych z przeprowadzką osób fizycznych, wkrótce poinformujemy o tym, co musi zrobić osoba prawna, czyli firma, zmieniająca miejsce swojej siedziby.
Najpierw zameldowanie
Przeprowadzka kojarzy się przede wszystkim ze zmianą miejsca zameldowania. Niezależnie od tego, czy zmieniamy je na stałe czy tylko tymczasowo, musimy poinformować o tym urząd dzielnicowy (urząd gminy) przed upływem czwartej doby. Tak przynajmniej nakazuje ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Należy jednak pamiętać, że urząd nie zmieni wpisu o zameldowaniu w dowodzie osobistym, jeżeli nie udowodnimy, że mamy prawo do przebywania w nowym mieszkaniu czy domu. Ci, którzy mają pełne prawo własności (założoną księgę wieczystą i wpis do niej) , muszą więc przynieść do urzędu gminy wypis z aktu notarialnego. Ci, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu, muszą odwiedzić zarząd swojej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta