Nowości motoryzacyjne
- Opel Astra II
- Ford - prototyp P2000 Opel Astra II - liczy się każdy kilogram
FOT. (C) OPEL
Nowa Astra różni się od swej poprzedniczki nie tylko wyraźnie odświeżonym nadwoziem. W samochodzie, który przywrócić ma Oplowi pozycję lidera w klasie kompaktowych wozów rodzinnych, zastosowano wiele niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych. Na przykład przednia rama pomocnicza wykonywana jest metodą hydroformowania, a w zaciskach hamulcowych kół przednich znajdziemy tłoczki z tworzywa sztucznego.
Hydroformowanie to kształtowanie metalu za pomocą wody pod wysokim ciśnieniem. Tę niekonwencjonalną technologię wykorzystano do produkcji ramy pomocniczej przedniej części podwozia Astry II. W rozwiązaniach standardowych wykonywana jest ona z dwóch odcinków rury stalowej, które łączy się za pomocą spawania. Dzięki hydroformowaniu element wytwarzany jest z jednego odcinka rury, co zmniejsza jego masę o 3,5 kilograma.
Proces kształtowania ramy pomocniczej zaczyna się w prasie formowania wstępnego, która przy nacisku ponad 200 ton nadaje rurze kształt zbliżony do litery U. Element jest następnie badany za pomocą promieni lasera, które poszukują ewentualnych mikropęknięć. Jeśli zostaną one wykryte, komponent eliminowany jest z dalszej obróbki. Przed przystąpieniem do
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta