Granice pragmatyzmu
Zjednoczona Europa w nauczaniu Jana Pawła II
Granice pragmatyzmu
ABP JOZEF ŻYCIŃSKI
Papieska wizja Europy, wznoszonej na fundamencie wspólnych wartości, kontrastuje z czysto pragmatyczną koncepcją zjednoczonej Europy, w której główną rolę odgrywają regulacje prawne i działania o charakterze instytucjonalno-administracyjnym. W prowadzając opozycję między aksjologiczną a czysto pragmatyczną wizją zjednoczonej Europy, należy zastrzec, że chrześcijaństwo ze swej natury nie ma charakteru antypragmatycznego. Nie tylko jest teoretycznie możliwy, lecz również znajduje często praktyczną realizację, typ pragmatyzmu, który budowany jest na fundamencie wartości duchowych.
Nie istnieje więc przeciwstawienie między duchowością a tym typem pragmatyzmu, który określa optymalne warunki realizacji w danym środowisku wartości inspirowanych przez chrześcijańską wizję osoby ludzkiej z właściwą dla niej sferą duchowości. Problem pojawia się dopiero wówczas, kiedy terminu "pragmatyzm" używa się do oznaczania działań, pozbawionych głębszego fundamentu aksjologicznego, np. poziomu wartościowań moralnych, a nastawionych wyłącznie na wymierne, empirycznie obserwowalne osiągnięcia. Tak pojęty pragmatyzm może przybierać przynajmniej dwie głęboko zróżnicowane postaci:
1. pragmatyzm neutralny aksjologicznie, w którym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta