Agnelli i sieć władzy we Włoszech
Agnelli i sieć władzy we Włoszech
Savoretti miał przyjemność obserwowania, jak 1 lipca 1965 r. Valletta podpisywał z GKNT umowę dotyczącą współpracy w produkcji pojazdów samochodowych. Do publicznej wiadomości w 1965 r. podano niewiele szczegółów tej umowy, która doprowadziła do budowy radzieckiej fabryki samochodów, ale jej waga była oczywista w świetle tego, że stronę radziecką reprezentował wicepremier ZSRR Konstantin Rudniew. W następnym, 1966 roku, w przemówieniu na XXIII Zjeździe KPZR, premier Kosygin podkreślał konieczność importu technologii z zagranicy. W tym samym roku Związek Radziecki sfinalizował swoje układy z Fiatem, przystępując do realizacji jednego ze swoich największych projektów przemysłowych, obliczonego na czterokrotne zwiększenie produkcji samochodów osobowych, wynoszącej wówczas 201 tys. sztuk rocznie. Savoretti uważał to zamierzenie za szansę na największą transakcję włosko-radziecką na budowę "fabryki marzeń". Dokładnie w 4 dni po objęciu przez Gianniego Agnellego prezesury Fiata, 4 maja 1966 r. , podpisano umowę, która weszła do historii.
Umowa przewidywała budowę kompleksu produkcji samochodów WAZ w Togliattigradzie nad Wołgą. Dla Agnellego musiało być zabawne, że Rosjanie na lokalizację fiatowskiej fabryki wybrali miasto Togliatti, dawniej znane jako Stawropol, którego nazwa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)