Rozczarowanie ustawami
Samorządterytorialny areforma finansów publicznych
Rozczarowanie ustawami
ZYTA GILOWSKA
Oczekiwania dokończenia reformy samorządowej bardzo silnie skorelowały się z nadziejami na reformę finansów publicznych. Wpołowie maja br. rząd skierował do Sejmu dwa projekty ustaw -- o finansach publicznych oraz o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Obydwa projekty rozczarowują -- aczkolwiek każdy z innych powodów. Projekt ustawy o finansach publicznych lekceważy główny cel reformy, tj. odzyskanie władzy nad finansami publicznymi poprzez ich konsolidację i decentralizację. Efektu konsolidacyjnego raczej nie będzie (por. uprzedni artykuł "Politycy a reforma finansów publicznych") . W tej sytuacji trudno zakładać osiągnięcie najważniejszego celu reformy samorządowej, tj. przekazanie samorządowi terytorialnemu "istotnej części zadań publicznych" (art. 16 ust. 2 konstytucji) , ponieważ podstawą tego procesu nie będzie znacząca decentralizacja skonsolidowanych publicznych zasobów finansowych.
Tym ważniejsze wydają się pytania o skalę decentralizacji iojej formy. Rządowy projekt ustawy odochodach jednostek samorządu terytorialnego nie odpowiada na żadne ztych pytań. Dość znamiennym sygnałem ostrzegawczym jest zawarty wrządowym projekcie ustawy ofinansach publicznych pomysł scentralizowanego ograniczania praw...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta