Pokolenie wieży Babel
ROZMOWA
Reżyser Krzysztof Warlikowski o współczesnym teatrze
Pokolenie wieży Babel
: Sobotnia premiera "Zachodniego Wybrzeża" Bernarda-Marie Koltésa w warszawskim Teatrze Studio, będzie już trzecim pańskim spektaklem według tekstu tego francuskiego autora. Co tak fascynuje pana w jego dramaturgii?
KRZYSZTOF WARLIKOWSKI: Koltéswnosi coś nowego do teatru. Tworzy nowego teatralnego bohatera. Pierwowzór Roberta Zucco wziął z kronik kryminalnych, pokazał nawet gapiów ulicznych. Patrzy na społeczeństwo jak na agresywną masą, która męczy się sobą, zabija. To nowa dramaturgia, która zajmuje miejsce literatury patriotycznej i aluzyjnej będącej naszą strawą duchową w przeszłości. To jest nowy pokarm, którego potrzebujemy.
O czym jest "Zachodnie Wybrzeże"?
To historia upadku pewnego miejsca. Mieszkają tam dziwni, podejrzani ludzie, emigranci szukający cienia. W dniu kiedy kończą się dostawy wody i prądu, zamiera kontakt ze światem, pojawia się Koch, malwersant. Ucieka przed hańbą i wstydem. Chce popełnić samobójstwo. Ale nawet za to trzeba płacić. Każde spotkanie to wymiana i handel. Nikt nie spotyka się, żeby wyznać miłość. Dwa lata przed Kochem na Wybrzeże przybył czarny anioł Abad. Odkopany spod śniegu zabija swojego wybawiciela Karola. To metafora, a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta