Jeszcze szybciej koleją
Mimo trudności nie wstrzymuje się prac nad nową generacjąpociągów
Jeszcze szybciej koleją
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI
WParyżu uruchomiono nową linię metra, przy czym automatyczną -- w pociągach tej kolei nie ma maszynistów, poruszają się bez obsługi. W Niemczech ponownie słychać o magnetycznej kolei Transrapid, która ma połączyć Berlin z Hamburgiem. W programie nowego rządu ujęte są również kwestie związane z jej budową. W Kanadzie władze federalne zawarły umowę z jedną z firm przemysłowych w sprawie rozwoju konstrukcji szybkich pociągów.
Kolej ma tyle zalet i pod pewnymi względami taką przewagę nad innymi środkami transportu, że mimo trudności technicznych, a zwłaszcza finansowych, nie zarzuca się prac nad nowymi generacjami pociągów -- jeszcze szybszymi niż francuska TGV i jej odpowiedniki w Japonii, Niemczech i innych krajach.
Prace nie toczą się "jak po szynach", natrafiają na duże problemy, jak chociażby w przypadku bardzo obiecujących kolei na poduszce magnetycznej, lecz trwają. Trudno powiedzieć, żeby nie było efektów rozwoju najnowszej techniki kolejowej oraz jej zastosowań. Nowa linia paryskiego metra jest jednym z dowodów.
Pociąg i samolot
17 pociągów tej linii porusza się bez obsługi i to szybko, gdyż z prędkością do 80 km na godz. ; sterowane są i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta