Mniej polityki, więcej chęci do zakupów
SONDAŻ "RZECZPOSPOLITEJ"
Listopadowy powrót optymizmu konsumentów
Mniej polityki, więcej chęci do zakupów
Nastroje konsumentów poprawiały się w listopadzie: optymiści przeważali nad pesymistami, lepiej oceniano klimat gospodarczy, zwiększyła się też znacznie skłonność do zakupów. Wartość wskaźnika optymizmu konsumentów (WOK) -- 102 punkty -- była o 3 punkty większa niż w październiku. Choć trudno jeszcze osądzić, czy poprawa ma trwały charakter, to pewne nadzieje stwarza 5-punktowe zwiększenie skłonności do zakupów, która zmalała w poprzednich dwóch miesiącach.
Lepiej niż przed miesiącem oceniamy stan i perspektywy polskiej gospodarki, poprawiły się oceny sytuacji gospodarstw domowych. Gorzej wypada ocena własnej sytuacji w porównaniu z tą sprzed roku, ale w tym przypadku pewną rolę mogą odgrywać rosnące aspiracje.
Drugi kolejny miesiąc widać lekką poprawę wskaźnika oczekiwań inflacyjnych, z coraz wyraźniejszą przewagą spodziewających się spadku inflacji.
Po kryzysowym stresie
Trudno wskazać bezpośrednią przyczynę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)