Nie większa, ale według jasnych zasad
Ochrona konsumenta
Nie większa, ale według jasnych zasad
Ochrona praw konsumenta jest w naszym kraju niewystarczająca. Wynika obecnie z zasad kodeksu cywilnego, a ten zakłada równość stron umowy. Tymczasem w rozwiniętych krajach ustawy szczególne przyznają konsumentowi większe uprawnienia niż sprzedawcy. Jest on bowiem stroną słabszą, nawet bezradną wobec energii i pomysłowości firm oferujących towary i usługi. Państwa Wspólnoty Europejskiej zostały zobligowane licznymi dyrektywami WE do stworzenia systemu prawnego i organizacyjnego ochrony konsumenta oraz finansowania działalności wyspecjalizowanych agend, niezależnych od rządu, realizujących konsumencką politykę państwa.
Wysiłki zmierzające do stworzenia polskiej ustawy szczególnej, podwyższającej standard ochrony kupującego, gdy jest on konsumentem, a nie przedsiębiorcą, trwają już parę lat. Propozycje aktów prawnych składali posłowie, Senat, także resort przemysłu i handlu, który obecnie przygotowuje zupełnie nową, zaktualizowaną wersję ustawy. Zanim nowe prawo wejdzie w życie, musi upłynąć jednak trochę czasu, a sprawa jest bardzo pilna. Przepisy funkcjonujące w poprzednim systemie gospodarczym nie przystają bowiem do reguł gospodarki wolnorynkowej.
Rozporządzenie zastąpi uchwałę
Takim praktycznie już nieaktualnym aktem jest uchwała nr 71 Rady...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)