Decentralizacja drogownictwa
Jest szansa, że nie będzie już anonimowych właścicieli dróg
Decentralizacja drogownictwa
JAN FRIEDBERG WIESŁAW WAŃKOWICZ
Reforma administracyjna pociągnęła za sobą decentralizację zarządzania drogami publicznymi. Podstawowym układem dróg krajowych - ok. 16 tys. kilometrów - zarządzać będzie resort transportu. Województwa samorządowe przejęły ok. 30 tys. kilometrów dróg wojewódzkich, zaś powiaty - drogi powiatowe, czyli ok.110 tys. km. Gminy nadal zajmują się 186 tys. km dróg lokalnych. Przed reformą centralna administracja państwowa zarządzała trzema pierwszymi kategoriami dróg. Zmiana zatem jest radykalna.
Co i jak
Celem tych zmian jest przybliżenie usługi do jej odbiorcy. Ścisły nadzór nad realizacją zadań ze strony wybieralnych organów administracji publicznej. Decentralizacja wydawania finansów publicznych.
Gospodarskie spojrzenie sejmików wojewódzkich i rad powiatów powinno sprzyjać poprawie sytuacji na drogach. Od roku 1989 w drogownictwie nie zachodziły większe zmiany. Zarządzanie było mocno scentralizowane. Dziedzina ta dość opornie poddaje się nowemu systemowi politycznemu i gospodarczemu.
Z formalnego punktu widzenia reforma polega na przekazaniu do województw samorządowych i powiatów części sieci...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta