Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Decentralizacja drogownictwa

23 lutego 1999 | Publicystyka, Opinie | JF

REFORMY

Jest szansa, że nie będzie już anonimowych właścicieli dróg

Decentralizacja drogownictwa

JAN FRIEDBERG WIESŁAW WAŃKOWICZ

Reforma administracyjna pociągnęła za sobą decentralizację zarządzania drogami publicznymi. Podstawowym układem dróg krajowych - ok. 16 tys. kilometrów - zarządzać będzie resort transportu. Województwa samorządowe przejęły ok. 30 tys. kilometrów dróg wojewódzkich, zaś powiaty - drogi powiatowe, czyli ok.110 tys. km. Gminy nadal zajmują się 186 tys. km dróg lokalnych. Przed reformą centralna administracja państwowa zarządzała trzema pierwszymi kategoriami dróg. Zmiana zatem jest radykalna.

Co i jak

Celem tych zmian jest przybliżenie usługi do jej odbiorcy. Ścisły nadzór nad realizacją zadań ze strony wybieralnych organów administracji publicznej. Decentralizacja wydawania finansów publicznych.

Gospodarskie spojrzenie sejmików wojewódzkich i rad powiatów powinno sprzyjać poprawie sytuacji na drogach. Od roku 1989 w drogownictwie nie zachodziły większe zmiany. Zarządzanie było mocno scentralizowane. Dziedzina ta dość opornie poddaje się nowemu systemowi politycznemu i gospodarczemu.

Z formalnego punktu widzenia reforma polega na przekazaniu do województw samorządowych i powiatów części sieci...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1629

Spis treści
Zamów abonament