Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Lądowa pirania

19 lipca 1999 | Nauka i Technika | KU

TECHNIKA WOJSKOWA

Propozycja kołowego transportera opancerzonego dla naszej armii

Lądowa pirania

KRZYSZTOF R. URBAńSKI

Wojsko Polskie nie tylko nie ma czym latać, ale też nie ma czym jeździć. Dokładnie chodzi o kołowy transporter opancerzony, który miałby uniwersalne zastosowanie. W wersji bazowej przeznaczony byłby do przewożenia drużyny żołnierzy, a wzbogacony o wyposażenie elektroniczne mógłby służyć do zarządzania polem walki i łączności.

Tymczasem od roku 1992 ciągnie się sprawa wyboru tego typu pojazdu. Kiedy przetarg ogłoszono, było kilka ofert; po siedmiu latach burzliwej historii, łącznie z unieważnieniem

przetargu w 1995 roku, przetrwały dwa gotowe do produkcji projekty. HSW-Pandur 6 x 6 (o którym pisaliśmy w "Rz" 19 maja) i Piranha II, szwajcarskiej firmy Mowag.

Pandur został opracowany przez zespół specjalistów z Huty Stalowa Wola i austriackiego Steyera, a Piranha -- we współpracy szwajcarskich inżynierów z kolegami z Zakładów Mechanicznych Bumar Łabędy z Gliwic.

Historia Piranii w Polsce ciągnie się już od 1992 roku, kiedy na podstawie wymogów technicznych, przygotowanych przez wojska lądowe, opracowano i przystosowano do produkcji kołowy transporter opancerzony. W roku 1995 pojazd przeszedł...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1752

Spis treści
Zamów abonament