Potrzebny rynek na torach
GOSPODARKA
Proponowany program podziału PKP nie umożliwi osiągnięcia celu, jakim jest demonopolizacja
Potrzebny rynek na torach
KRYSTYNA B OBIńSKA
Przekształcenia sektorów infrastruktury gospodarczej to operacja trudna dla rządzących, którzy napotykają opór pracowników zmonopolizowanego sektora państwowego. Ci drudzy prowadzą walkę polityczną, broniąc swoich przywilejów. Ich pensje izabezpieczenia socjalne są zwykle wyższe niż w innych działach gospodarki, a menedżerom łatwiej funkcjonować w warunkach monopolu niż w warunkach konkurencji.
Bogatym krajom łatwiej utrzymywać sektory nieefektywne i ich przekształcenie rozkładać w czasie. W krajach dokonujących transformacji gospodarki, gdzie produkt krajowy brutto na osobę wynosi około 40 procent poziomu unijnego, na takie działania nie można sobie pozwolić. Kraj biedny, który chce nadgonić zapóźnienia w rozwoju, nie może utrzymywać jakiegokolwiek zmonopolizowanego sektora, gdyż musi rozwijać się szybciej niż bogatsze państwa. W przeciwnym razie może dojść do stagnacji i utrwalenia pozycji biedy i zacofania. Polska należy do krajów, które jeszcze mają szanse wyboru.
Po dziesięciu latach
W Polsce przez dziesięć lat od rozpoczęcia transformacji kolejne rządy nie dokonały efektywnej restrukturyzacji i prywatyzacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta