Malowanie piórem
Józef Mackiewicz: "Ściągaczki z szuflady Pana Boga"
Malowanie piórem
GRZEGORZ EBERHARDT
"Lewa wolna", "Kontra", "Nie trzeba głośno mówić", "Droga donikąd", "Sprawa pułkownika Miasojedowa", "W cieniu Krzyża", "Watykan w cieniu czerwonej gwiazdy"... Książki Józefa Mackiewicza, pisarza znienawidzonego, kochanego, lżonego i wywyższanego. Na pewno nie letniego.
Wielu nazywa jego twórczość agresywną. Z tą oceną może się zgodzić także i jego sympatyk. Zgodzić i dodać: - I dobrze, że jest agresywna! Trzeba jednocześnie przypomnieć, iż ten sam Józef Mackiewicz jest autorem utworów spokojnych (jeśli już padło słowo agresja...), wyważonych. Do, powszechnie znanych, wyżej wymienionych tytułów, niezbędne jest więc dodanie zbioru nowel pt. "Ściągaczki z szuflady Pana Boga" (Kontra, Londyn 1989).
Dobra literatura nie musi mieć za główną postać bohatera -indywidualisty; wystarczy zwykły zjadacz chleba. Np. ciocia Pafcia, świadek dorastania narratora, a jednocześnie medium, przez które ów narrator odtworzy minione lata, wydarzenia, atmosferę. Ciocia Pafcia jest do tego idealna, ona zna właściwą miarę rzeczy; bolszewików zwie żulikami, a gdy, we wrześniu 39 roku, "żulia" ta...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta