Obowiązki ministra finansów
Obowiązki ministra finansów
Projekt budżetu na przyszły rok skłania do refleksji nad miejscem i obowiązkami ministra finansów, filozofią tworzenia budżetu, polityką finansową, zakresem obecności państwa w życiu publicznym i gospodarce. Krótki komentarz pozwala wypunktować jedynie niektóre problemy.
Słowa i zapisy
Zacznijmy od umiarkowanej zgodności celów i poglądów rządu czy ministra finansów z zawartością budżetu. Przykładowo, często słyszy się o obniżeniu fiskalizmu. Równocześnie realny wzrost dochodów budżetu państwa wyniesie ponad 6 procent w roku 2000. Wyraźny będzie także realny wzrost dochodów podatkowych.
Stawiany jest cel równowagi finansowej, podkreśla się zmniejszenie deficytu budżetu, a równocześnie poziom krajowego zadłużenia publicznego w 1999 i 2000 r. rośnie nominalnie prawie o ok. 8 procent rocznie.
Mówi się o decentralizacji, tymczasem projekt budżetu uświadamia, jak wątłe są finanse samorządowe i jak ogromna skala uzależnienia od centralnego rozdawcy pieniędzy.
Podtrzymuje się hasło wzrostu realnego emerytur i rent ustalając go wszakże na 0,3 proc. Uczciwiej (i bez wydawania kilkuset milionów złotych) byłoby powiedzieć: stop, napięcia są tak duże, że w tym i przyszłym roku realnego wzrostu świadczeń...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta