Czy student jest dobrem Giffena
Nie można spodziewać się wzrostu liczby studiujących w związku ze wzrostem ceny ich kształcenia
Czy student jest dobrem Giffena
RYS. ALICJA KRZĘTOWSKA
BARTOSZ OSTROWSKI
Od dłuższego czasu media informują o toczącej się debacie nad wprowadzeniem opłat za studia. Zwolennicy tego rozwiązania twierdzą, że odpłatna nauka spowoduje wzrost liczby kształcącej się młodzieży. Czy rzeczywiście tak się stanie? Aby rozwiązać ten problem, należy najpierw odpowiedzieć na pytanie: czy student jest dobrem Giffena?
Dobro Giffena jest to tak zwane dobro niższego rzędu, wzrost jego ceny powoduje (odwrotnie niż przy innych dobrach) zwiększenie popytu na nie. Nazwa pochodzi od nazwiska Irlandzkiego ekonomisty żyjącego w dziewiętnastym wieku, który zauważył, że wzrost ceny chleba zwiększał popyt na niego wśród ludzi ubogich. Zależność ta wynika z działania dwóch sił: efektu substytucyjnego i efektu dochodowego.
Efekt substytucyjny charakteryzuje się tym, że spadek ceny jednego dobra powoduje relatywny wzrost cen wszystkich dóbr substytucyjnych i odwrotnie. Natomiast efekt dochodowy to siła, która przy spadku ceny dowolnego dobra umożliwia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta