Moc będzie w sieci
Coraz mniej miejsca dla małych, niezależnych sklepów
Moc będzie w sieci
Przyszłością polskiego handlu - na co wskazuje jego rozwój w ostatnich latach - nie będą małe, niezależne sklepiki, ale sieci. I to nie tylko sieci zachodnich super- i hipermarketów, których tak bardzo obawiają się krajowi kupcy. Powstaną również zrzeszenia niewielkich, rodzinnych sklepów, które w ich imieniu będą starać się o korzystniejsze warunki dostaw i wypracować wspólną, rozpoznawalną na rynku markę.
Po rozpadzie uspołecznionego handlu w pierwszej połowie lat 90. i żywiołowej prywatyzacji tego sektora, rynek zdominowały setki tysięcy drobnych, prywatnych sklepików. Potem do Polski weszły zachodnie super i hipermarkety. To one pokazały nieznane przedtem zalety takiej formy handlu - silna pozycja w rozmowach z dostawcami, możliwość tańszych wspólnych promocji i jedna, silna i znana na rynku marka handlowa. Coraz częściej polscy kupcy też doceniają te zalety.
Jak wynika z danych polsko-amerykańskiej firmy Company Assistance (CAL) badającej polski rynek, działa u nas obecnie kilkadziesiąt sieci detalicznych. Zwykle jednak uwzględnia się sieci zagraniczne i największe z krajowych, pomijając małe, lokalne grupy.
W danych statystycznych trudno znaleźć ślady integracji w drobnym handlu,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta