Zawsze Jaguar, Jazda dowolna
- Zawsze Jaguar
- Kierownica Hołowczyca Zawsze Jaguar
ADAM JAMIOŁKOWSKI
FOT. (C) JAGUAR
Pod koniec lat pięćdziesiątych przygasła nieco gwiazda sportowych sukcesów Jaguara. Złożyło się na to kilka przyczyn. Pożar w fabryce oraz decyzja o skoncentrowaniu wysiłków na samochodach przeznaczonych do normalnego ruchu sprawiły, że sport znalazł się na drugim planie. Zresztą model XK150, choć bez wątpienia był autem bardzo udanym, nie bardzo nadawał się już do stawiania czoła konkurencji.
Nie znaczy to, oczywiście, że nic nie robiono. Już w 1955 roku dział inżynieryjny Jaguara zaczął się przymierzać do prac nad następnym efektownym modelem o prawdziwie sportowym zacięciu. Zdecydowano, że równolegle będą tworzone dwie wersje samochodu: jedna przeznaczona do normalnego ruchu, druga dla sportu samochodowego. Kierownictwo projektu objął Malcolm Sayer, jeden z pierwszych projektantów, którzy docenili znaczenie praw aerodynamiki w motoryzacji.
Na początku 1960 roku gotowy był już prototyp wyczynowej wersji auta, oznaczony symbolem E2A. Zobaczył go Briggs Cunningham, amerykański kierowca wyścigowy, a zarazem sprzedawca jaguarów w USA. Od pierwszego wejrzenia zakochał się w nowym aucie i uprosił, by zezwolono mu na start w słynnym wyścigu Le Mans.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta