Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Mistrz linii i loży

29 lipca 2000 | Plus Minus | BS
źródło: Nieznane

PRAGA

Trudno zrozumieć, dlaczego muzeum Alfonsa Muchy powstało tak późno

Mistrz linii i loży

Platak zaprojektowany przez Alfonsa Muchę w roku 1911 dla chóru morawskich nauczycieli

FOT. (C) MUCHA MUSEUM

BARBARA SIERSZUŁA

z Pragi

Po obejrzeniu plakatu, który Alfons Mucha (1860-1939) zaprojektował dla Sary Bernhardt w wigilijny wieczór 1894 roku, aktorka podpisała z nim kontrakt na 6 lat. Zamówienie opiewało na plakaty, kostiumy, biżuterię. Boska Sara natychmiast spostrzegła, że ten przybysz ze wschodniej Europy rysuje i maluje w sposób odmienny od znanych jej artystów. Postanowiła więc zatrzymać go przy sobie na dłużej. Dla Alfonsa Muchy, który przyjechał na studia do Paryża dzięki stypendium od bogatego czeskiego protektora, spotkanie z Sarą stało się początkiem światowej kariery.

Jedną przecznicę od placu Wacława, przy ulicy Pańskiej 7, róg Jindrziszskiej, w Pałacu Kaunickich w Pradze mieści się niewielkie muzeum Alfonsa Muchy. Powstało przed dwoma laty i właściwie należy się dziwić, dlaczego tak późno. Praga była ukochanym miastem artysty. Parę kroków od muzeum, w Domu Reprezentacyjnym przy placu Republiki, można oglądać jego rysunki, prace malarskie, zaprojektowane przez niego naczynia, lampy, biżuterię. Muzeum przy Pańskiej...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2074

Spis treści

Media, Internet

Zamów abonament