Moda czy konieczność
Przybywa ogólnopolskich sieci oferujących pełen zestaw usług dla ludności
Moda czy konieczność
ZDANIEM ANALITYKÓW
Na prawie 80 działających w Polsce banków około 15 chce oferować w całym kraju pełen zestaw usług dla ludności. Dwa kolejne banki są zainteresowane klientami o dochodach wyższych niż przeciętne. Tymczasem za granicą rzadko zdarza się, by na krajowym rynku detalicznym działało więcej niż kilka liczących się instytucji. Wiele wskazuje na to, że za kilka lat będziemy świadkami łączenia się dzisiejszych detalistów albo ich poważnych kłopotów.
Czy banki chcą rozwijać ofertę dla klientów detalicznych dlatego, że muszą, czy dlatego, że jest to modne? Czy w perspektywie kilku najbliższych lat wszystkie obecne na tym rynku lub wchodzące nań instytucje mają szanse przetrwać i prowadzić dochodową działalność?
Bankowcy utrzymują, że detal jest niezbędny. Dziś jest on niezwykle dochodowy. Środki od ludności pozyskuje się znacznie taniej niż od przedsiębiorstw czy na rynku międzybankowym. Obecnie marża przy obsługiwaniu ludności jest wyższa niż uzyskiwana dzięki kredytowaniu przedsiębiorstw. Natomiast odsetki od kredytów dla przedsiębiorstw nie są dużo wyższe niż zarobek na lokowaniu pieniędzy np. w papiery skarbowe.
Sieci wciąż rentowne
Ta sytuacja może się jednak zmienić....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta