Przyjdzie zwinąć żagle
Wprowadzenie akcyzy na paliwa żeglugowe niweczy rynek usług bunkrowych
Przyjdzie zwinąć żagle
RYSZARD NIEMIEC
Pogarsza się sytuacja ekonomiczna i konkurencyjność polskich podmiotów gospodarczych dostarczających paliwa do silników okrętowych (bunkrowanie). Przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą paliw okrętowych nie są zgodne z praktyką państw członkowskich Unii Europejskiej, a nielegalny handel tym paliwem jest nadal możliwy - ostrzega Związek Armatorów Polskich.
Co najmniej od dwudziestu lat, aż do kwietnia tego roku, nie było podatku akcyzowego przy zakupie i sprzedaży paliwa przeznaczonego do silników okrętowych. Istniało jednak cło na paliwa importowe (część paliw morskich jest sprowadzana z zagranicy).
Sześć lat temu w wyniku wieloletnich starań polskich armatorów wprowadzono kontyngent bezcłowy na paliwa żeglugowe. W efekcie został zlikwidowany paradoks, że dostawcy paliw w Cieśninach Duńskich oferowali polski towar w cenach niższych niż w Polsce. Te regulacje umożliwiły powrót do polskich portów usług bunkrowania statków. Dały zatrudnienie marynarzom, dla których kurczył się tradycyjny rynek żeglugi wielkiej, stworzyły warunki do powstania firm świadczących usługi bunkrowania statków.
Po wprowadzeniu podatku akcyzowego na paliwa żeglugowe w konstrukcji: zapłać i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta