Ołówek, gumka, komputer
Ołówek, gumka, komputer
GRZEGORZ DOBIECKI
Rz: Pani "Koncert na fortepian i orkiestrę, hommage a Fryderyk Chopin" miał prawykonanie w paryskiej siedzibie UNESCO, na zakończenie wyjątkowo długich obchodów Roku Chopinowskiego we Francji. Utwór zamówiło francuskie Soci?t? Chopin. Dlaczego akurat u pani? Czy pani też "jest z Chopina"?
ELŻBIETA SIKORA: Wydawało się dość oczywiste, że utwór wieńczący obchody 150. rocznicy śmierci Chopina skomponuje Polak. A jeśli do tego mieszkający we Francji, to zamknie się swego rodzaju historyczna i muzyczna klamra. Pomysł narodził się u mnie w domu, podczas kolacji, na której był pan Antoine Paszkiewicz, przewodniczący Soci?t? Chopin. Realizacja projektu mocno się opóźniła, z niezależnych od nas przyczyn natury techniczno-ekonomicznej. A czy "jestem z Chopina"? Jako urodzona w Polsce i wychowana w polskiej kulturze muzycznej na pewno tak. Dzieciństwo nas wszystkich upływało pod wpływem tego najważniejszego muzycznie, chopinowskiego motywu. Niemniej pisząc przez rok swój koncert, starałam się raczej od tego źródła odciąć, zachować w sobie tylko wspomnienie, a nie inspirację jakimś konkretnym fragmentem.
Spodziewano się przecież, że w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta