Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Ołówek, gumka, komputer

28 kwietnia 2001 | Plus Minus | GD
źródło: Nieznane

ROZMOWA Elżbieta Sikora, kompozytorka: Muzyka tak jak matematyka jest wymierna w czasie

Ołówek, gumka, komputer

GRZEGORZ DOBIECKI

Rz: Pani "Koncert na fortepian i orkiestrę, hommage a Fryderyk Chopin" miał prawykonanie w paryskiej siedzibie UNESCO, na zakończenie wyjątkowo długich obchodów Roku Chopinowskiego we Francji. Utwór zamówiło francuskie Soci?t? Chopin. Dlaczego akurat u pani? Czy pani też "jest z Chopina"?

ELŻBIETA SIKORA: Wydawało się dość oczywiste, że utwór wieńczący obchody 150. rocznicy śmierci Chopina skomponuje Polak. A jeśli do tego mieszkający we Francji, to zamknie się swego rodzaju historyczna i muzyczna klamra. Pomysł narodził się u mnie w domu, podczas kolacji, na której był pan Antoine Paszkiewicz, przewodniczący Soci?t? Chopin. Realizacja projektu mocno się opóźniła, z niezależnych od nas przyczyn natury techniczno-ekonomicznej. A czy "jestem z Chopina"? Jako urodzona w Polsce i wychowana w polskiej kulturze muzycznej na pewno tak. Dzieciństwo nas wszystkich upływało pod wpływem tego najważniejszego muzycznie, chopinowskiego motywu. Niemniej pisząc przez rok swój koncert, starałam się raczej od tego źródła odciąć, zachować w sobie tylko wspomnienie, a nie inspirację jakimś konkretnym fragmentem.

Spodziewano się przecież, że w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2302

Spis treści
Zamów abonament