Warszawo, ty moja Warszawo
Warszawo, ty moja Warszawo
Na torze FSO na Żeraniu
FOT. PIOTR KOWALCZYK
ADAM JAMIOŁKOWSKI
W minioną sobotę ulicami Warszawy przejechała kolumna aut marki Warszawa. W ten sposób posiadacze historycznych już pojazdów uczcili jubileusz półwiecza warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych.
W lipcu 1951 roku do istniejącej do dziś Hali nr 1 weszły brygady montażowe, które rozpoczęły ustawianie linii produkcyjnych, na jakich powstawać miały pierwsze po wojnie polskie samochody. A 6 listopada 1951 (czyli - wyjaśnienie dla młodszych Czytelników - w przeddzień tzw. Święta Rewolucji Październikowej) wicepremier Hilary Minc "uruchomił taśmę" i "pięć lśniących, pięknych wozów otworzyło żerańską produkcję". Pierwsze Warszawy, zmontowane z podzespołów dostarczanych przez zakłady w Gorkiem w ZSRR, były witane - jak podają kroniki - "długimi, gorącymi oklaskami". Nic dziwnego - do końca nie było wiadomo, czy to się naprawdę uda.
Samochód - produkt podejrzany
Fabryka Samochodów Osobowych i Półciężarowych PZInż., która w 1938 roku była jednym z największych zakładów przemysłowych Warszawy i zatrudniała 3132 pracowników, po wojnie po...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta