Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Warszawo, ty moja Warszawo

26 czerwca 2001 | Moje Auto | AJ
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

Historia Pół wieku temu uruchamiano stołeczną FSO

Warszawo, ty moja Warszawo

Na torze FSO na Żeraniu

FOT. PIOTR KOWALCZYK

ADAM JAMIOŁKOWSKI

W minioną sobotę ulicami Warszawy przejechała kolumna aut marki Warszawa. W ten sposób posiadacze historycznych już pojazdów uczcili jubileusz półwiecza warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych.

W lipcu 1951 roku do istniejącej do dziś Hali nr 1 weszły brygady montażowe, które rozpoczęły ustawianie linii produkcyjnych, na jakich powstawać miały pierwsze po wojnie polskie samochody. A 6 listopada 1951 (czyli - wyjaśnienie dla młodszych Czytelników - w przeddzień tzw. Święta Rewolucji Październikowej) wicepremier Hilary Minc "uruchomił taśmę" i "pięć lśniących, pięknych wozów otworzyło żerańską produkcję". Pierwsze Warszawy, zmontowane z podzespołów dostarczanych przez zakłady w Gorkiem w ZSRR, były witane - jak podają kroniki - "długimi, gorącymi oklaskami". Nic dziwnego - do końca nie było wiadomo, czy to się naprawdę uda.

Samochód - produkt podejrzany

Fabryka Samochodów Osobowych i Półciężarowych PZInż., która w 1938 roku była jednym z największych zakładów przemysłowych Warszawy i zatrudniała 3132 pracowników, po wojnie po...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2350

Spis treści

Listy

Zamów abonament