Automat do hamowania
Automat do hamowania
Wyczerpano już możliwości dalszego rozwoju klasycznego, hydraulicznego układu hamulcowego. W planach są hamulce wykorzystujące siłowniki elektryczne, ale rozwiązaniem pośrednim będzie układ elektrohydrauliczny, który pojawi się w luksusowych autach jeszcze w tym roku. A wraz z nim takie udogodnienia, jak automatyczne hamowanie awaryjne czy zabezpieczenie przed staczaniem się pojazdu przy ruszaniu pod górę.
Zasadę działania klasycznego układu hamulcowego zna niemal każdy kierowca. Naciskając na pedał uruchamiamy pompę, która wytwarza ciśnienie w przewodach hamulcowych. Ciśnienie to działa na tłoczki, które przyciskają okładziny cierne do tarczy lub bębnów. Hamulec hydrauliczny był wynalazkiem przełomowym - błyskawicznie wyeliminował skomplikowane układy dźwigni i cięgien przenoszących mechanicznie siłę hamującą na koła czy też (rozwiązanie stosowane dość powszechnie w starych autach) na wał napędowy.
Magiczne literki
Przez kilkadziesiąt lat hydrauliczny układ hamulcowy był modyfikowany, ale zasada działania pozostawała niezmienna. Na największe udoskonalenia pozwolił rozwój elektroniki. Zgłoszenia patentowego "urządzenia zapobiegającego blokowaniu kół pojazdu podczas hamowania" dokonano jeszcze w 1936 roku, jednak dopiero...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta