Gangsterzy w teatrze
Powrót "Kariery Artura Ui" Bertolta Brechta
Gangsterzy w teatrze
Rozmowa z Maciejem Prusem, głównym reżyserem Teatru Polskiego w Warszawie
Kim jest mafioso Arturo Ui czasów, gdy zbankrutowany dzierżawca Teatru Dramatycznego zbiega za granicę, gdy gangsterzy wymuszają o d staromiejskich restauratorów okup i dochodzi do gwałtownego załamania na giełdzie? Kiedyś widziano w nim Adolfa Hitlera. ..
Odrzuciłem historyczną interpretację tekstu reżysera polskiej prapremiery Erwina Axera i kreującego główną rolę Tadeusza Łomnickiego. Jądrem utworu są jednak narodziny i rozwój mafii. To o niej pisze Brecht, choćby nawet chciał przez analogię pokazać Ameryce, czym był faszyzm w Europie. Teatralna metafora zrodziła się również dlatego, że odniesienia do politycznych sukcesów Hitlera pojawiają się w scenopisie gangsterskiej rewii jako komentarz do poszczególnych scen. W mojej inscenizacji koncentruję się na niebezpieczeństwach budowania państwa w państwie. Najpierw tworzą go ludzie o ciemnych interesach. Korumpują rząd, ale wciąż uznają pewne zasady moralne. Potem ich miejsce zajmują o sobnicy, którzy nie brzydzą się nawet mordem. Tak było w Niemczech weimarskich, tak może być w Polsce. Przecież politycy "Solidarności" przejęli władzę nie robiąc remanentu przeszłości. Nie mieli też wizji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta