Obawy o bankructwa, nadzieje na przejęcia
Obawy o bankructwa, nadzieje na przejęcia
Brak oznak ożywienia w gospodarce, obawy o dalszy spadek wydatków na reklamy, rosnące koszty walki na upusty dla reklamodawców i prezenty dla czytelników - wszystko to sprawia, że ten rok może być dramatyczny dla firm wydawniczych. Oczekiwane są też poważne roszady na rynku prasowym. Ostatnie dni przyniosły już pierwsze zmiany.
W ubiegłym roku, po raz pierwszy od kilku lat, liczba bankructw na rynku prasowym przekroczyła liczbę nowych tytułów. Padło 181 czasopism, podczas gdy na rynku pojawiło się 169 nowych tytułów - wynika z danych Ośrodka Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Co prawda, w 2000 r. upadło 289 pism, ale za to pojawiło się 435 nowych. Choć niektórzy wydawcy zwracają uwagę, że w czasach recesji na rynku reklam i prasy mniejszym kosztem można wypuścić nowe pismo (niższe koszty promocji i mniejsza konkurencja), wątpliwe, aby ten rok przyniósł większą liczbę debiutów. Podobnie jak szefowie stacji telewizyjnych, także wydawcy zazwyczaj pesymistycznie oceniają szanse na wzrost sprzedaży i wpływów z ogłoszeń.
Czekając na ożywienie
Reklamowe wpływy gazet w ubiegłym roku (szacowane na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta