Pejzaż na wyblakłej taśmie
Pejzaż na wyblakłej taśmie
JACEK SIERADZKI
Nie ma lepszego dopingu do odłożonych lektur niż awanturka. Niedawno temu Zbigniew Osiński, badacz twórczości Jerzego Grotowskiego i "strażnik pieczęci" jego dzieła, wytoczył na łamach "Didaskaliów" potężne polemiczne armaty przeciw historykowi teatru Rafałowi Węgrzyniakowi, autorowi krytycznego omówienia numerów specjalnych "Notatnika" i "Pamiętnika Teatralnego", poświęconych zmarłemu mistrzowi. Zaatakowany nie pozostał dłużny, w polemikę wdały się osoby trzecie, stanowisko postanowiła zająć także redakcja, słowem rozpętała się bitwa na całego, a mnie zdjęła ochota, aby poznać jej przedmiot.
I tak właśnie trafiłem na wspomnienie Urszuli Bielskiej "Moje Opole" zamieszczone w "Notatniku Teatralnym" (nr 20-21/2000). Autorka była kierownikiem administracyjnym Teatru 13 Rzędów w latach sześćdziesiątych. Jej wspomnienie zamówił Osiński do aneksu książki o opolskim okresie działalności Grotowskiego, później jednak od druku odstąpił, a dowiedziawszy się o zamierzonej publikacji w "Notatniku", wysłał do redakcji list-odcięcie się i ostrzeżenie. Nie mógł - twierdzi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta