Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Babcia z Żerania

08 kwietnia 2003 | Moje Auto | RP
źródło: Nieznane

Mija 30 lat od zakończenia produkcji warszawy i 10 lat od ostatniego silnika

Babcia z Żerania

Warszawa okazała się ważnym pojazdem w historii polskiej motoryzacji i gospodarki

ARCHIWUM

FSO warszawa, zwana przez kolekcjonerów zabytkowych aut babcią, okazała się bardzo ważnym pojazdem w historii nie tylko polskiej motoryzacji, ale i gospodarki.

Zanim 6 listopada 1951 r. punktualnie o godz. 14 zjechała z taśmy Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu pierwsza warszawa, powstaniu fabryki towarzyszyły dramatyczne zmiany.

Kamień węgielny

Wiosną 1948 r. podpisano umowę licencyjną na produkcję fiata 1350. Już 1 sierpnia tego samego roku minister przemysłu i handlu powołał do życia Fabrykę Samochodów Osobowych i kilka dni później Włosi rozpoczęli prace budowlane. Pierwszy samochód miał pojawić się po trzech latach. Ambitne plany nie zostały jednak zrealizowane. W 1949 r. obie strony zerwały umowę. Z powodów propagandowych nie można było zaniechać budowy fabryki, więc skorzystano z rosyjskiej oferty zakupu licencji na samochód GAZ M-20. Rozmowy toczyły się już od początku 1948 r., ale w tym czasie Rosjanie nie mieli niczego na sprzedaż - produkcję pobied musiano zawiesić na jesieni 1947 r. Dopiero po wzmocnieniu samonośnego nadwozia pobieda znów pojawiła się w 1949 r. na liniach...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2894

Spis treści
Zamów abonament