Gdy serce biło jedno
Gdy serce biło jedno
MONIKA MAŁKOWSKA
Socestetyka we współczesnej reklamie - kalendarz jednej z firm reklamowych
Przez kilkadziesiąt lat socrealizm był powszechnie potępiany. Po 1989 roku zmieniło się nastawienie wobec tej jedynie słusznej stylistyki. Dlaczego? Przestał nam grozić totalitaryzm, wreszcie można było się pośmiać z "artystycznych" metod propagowania socjalistycznej ideologii. Nikt jednak nie spodziewał się, że w konsekwencji sztuka okresu błędów i wypaczeń stanie sięÉ modna.
Szczególnie chętnie sięgają po nią ci, dla których jest prehistorią nie obciążoną negatywnym doświadczeniem, czyli młodzi. Socrealizm fascynuje ich i zarazem śmieszy. Nawiązują więc do stylistyki z początku lat 50. w rozmaitych pastiszowych formach, cytują go, imitują. Z każdym rokiem powiększa się grono socsympatyków, bowiem wśród młodych z intelektualnymi aspiracjami rozeszła się fama, że to jest "cool".
W lutowym wydaniu miesięcznika studenckiego "Dlaczego" w rubryce "Trendy" znalazłam informację: "Socrealistyczne gadżety i hasła to obiekty kultu: robi się im wystawy, kolekcjonuje się je i wyposaża nimi mieszkania. Ponadczasowe prawdy socjalizmu wracają jako żart i kicz, a także powiew nostalgii. Bardzo trendy, tylko dla...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta