Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wizerunek firmy to także towar

14 lutego 1995 | Prawo | JJ

Etyka działalności gospodarczej

Wizerunek firmy to także towar

Jerzy Jacyszyn

Zasadę swobody umów, wyrażoną expressis verbis w art. 353

1

kodeksu cywilnego, ograniczają reguły moralne, które w obrocie gospodarczym mają takie samo znaczenie jak konkretne przepisy prawa. Niekiedy wręcz się mówi, iż prawem rządzi pewna moralność będąca odzwierciedleniem "sprawiedliwości" kontraktowej, wyrażająca się np. w dobrych obyczajach kupieckich (art. 240 § 2, 414 kodeksu handlowego) czy też zasadach uczciwego obrotu.

Bliższe zapoznanie się z regułami obyczajowymi, z jakimi mamy do czynienia w obrocie gospodarczym, wydaje się więc konieczne. Można też postawić pytanie: czy znajomość etyki szkodzi czy pomaga w interesach? Czy jest to bagaż nikomu niepotrzebnych zasad, który przeszkadza przy zawieraniu i wykonywaniu kontraktów gospodarczych?

Etyka jest zbiorem ocen i norm moralnych funkcjonujących w danej epoce i określonej zbiorowości społecznej, jest symbolem moralności aktualnie panującej, której genezy dopatrywać się należy w dziejach społecznych. Etyka w biznesie zaś to najogólniej mówiąc, zespół norm i reguł moralnych przyjętych w środowisku osób prowadzących działalność gospodarczą.

W czasach współczesnych kładzie się duży...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 404

Spis treści
Zamów abonament