Wizerunek firmy to także towar
Etyka działalności gospodarczej
Wizerunek firmy to także towar
Jerzy Jacyszyn
Zasadę swobody umów, wyrażoną expressis verbis w art. 353
1
kodeksu cywilnego, ograniczają reguły moralne, które w obrocie gospodarczym mają takie samo znaczenie jak konkretne przepisy prawa. Niekiedy wręcz się mówi, iż prawem rządzi pewna moralność będąca odzwierciedleniem "sprawiedliwości" kontraktowej, wyrażająca się np. w dobrych obyczajach kupieckich (art. 240 § 2, 414 kodeksu handlowego) czy też zasadach uczciwego obrotu.
Bliższe zapoznanie się z regułami obyczajowymi, z jakimi mamy do czynienia w obrocie gospodarczym, wydaje się więc konieczne. Można też postawić pytanie: czy znajomość etyki szkodzi czy pomaga w interesach? Czy jest to bagaż nikomu niepotrzebnych zasad, który przeszkadza przy zawieraniu i wykonywaniu kontraktów gospodarczych?
Etyka jest zbiorem ocen i norm moralnych funkcjonujących w danej epoce i określonej zbiorowości społecznej, jest symbolem moralności aktualnie panującej, której genezy dopatrywać się należy w dziejach społecznych. Etyka w biznesie zaś to najogólniej mówiąc, zespół norm i reguł moralnych przyjętych w środowisku osób prowadzących działalność gospodarczą.
W czasach współczesnych kładzie się duży...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta