Licencja zamiast koncesji
Licencja zamiast koncesji
PIOTR ŚWIĄTECKI
Przedsiębiorca ubiegający się o licencję przewozową będzie musiał od 1 czerwca wykazać się: dobrą reputacją, wiarygodnością finansową, kompetencjami zawodowymi, posiadaniem taboru i ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej.
Kolej żelazna wciąż zasługuje na to, aby uważać ją za stosunkowo świeży wynalazek. Pierwszą na świecie publicznie dostępną linię kolejową ze Stockton do Darlington w Anglii otwarto dopiero w 1825 r. Na dzisiejszym obszarze Polski pierwsza była linia Wrocław - Opole - Mysłowice, wybudowana w latach 1842 - 1846. Główne zarysy dzisiejszej polskiej sieci kolejowej powstały w XIX stuleciu jako trzy odrębne systemy - pruski, austriacki i rosyjski - słabo powiązane, w każdym z nich bowiem zastosowano inne szerokości torów i odmienne zasady prowadzenia ruchu. Polską kolej zintegrowano dopiero w dwudziestoleciu międzywojennym.
Historia naszego prawa kolejowego rozpoczyna się 7 lutego 1919 r. od dekretu naczelnika państwa, czyli przepisów tymczasowych o wywłaszczeniu przymusowym na użytek dróg żelaznych i innych dróg komunikacyjnych lądowych i wodnych oraz wszelkich urządzeń użyteczności publicznej.
Po dwóch latach, 14 grudnia 1920 r., uchwalono ustawę o przejęciu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta