Ten trzeci, europejski
Ten trzeci, europejski
Amerykański, satelitarny system nawigacyjny GPS, z którego korzysta kilkanaście milionów kierowców, będzie miał europejskiego konkurenta - Galileo.
Wstępne prace nad nim prowadzone są od dłuższego czasu, a teraz wszystko wskazuje, że jego budowa ruszyła na dobre. Przewiduje się, iż w niezbyt odległej przyszłości przez Galileo (i oczywiście także GPS) prowadzonych będzie "jak po sznurku" 450 milionów aut.
Dotychczas funkcjonujące satelitarne systemy lokalizacyjne, określające położenie geograficzne wszelkich obiektów na lądzie, morzu i w powietrzu, były zbudowane przez wojsko. Tak powstał dobrze znany GPS oraz - mniej znany - rosyjski Glonass. Oba zostały udostępnione także dla zastosowań cywilnych. W rezultacie w powszechnym użyciu znalazły się odbiorniki sygnałów tych systemów - w samochodach, samolotach, na statkach i w rękach turystów. Inna kwestia, że rosyjskich komercyjnych odbiorników raczej "nikt nie widział"; na rynek były wprowadzone amerykańskie odbiorniki dla obu tych systemów.
Inaczej jest w przypadku Galileo. Będzie to pierwszy, od początku cywilny system....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta