Opinie - Komentarze
Opinie - Komentarze
Myto dzieli Unię
Bruksela zamierza dokonać rewolucji w systemie opłat za korzystanie z autostrad przez transport zarobkowy. 23 lipca komisarz Loyola de Palacio przedstawi Komisji projekt dyrektywy, która zwiastuje wielką polemikę krajów ze środka Europy z krajami z obrzeża.
Najbardziej kontrowersyjną propozycją tego dokumentu jest tzw. finansowanie krzyżowe, polegające na możliwości pobierania za przejazd przez strefy o dużej wartości ekologicznej dopłat na budowę dróg zastępczych czy szlaków kolejowych. Przeciwni temu są przewoźnicy hiszpańscy.
Projekt dyrektywy jest reakcją na ponawiane żądania krajów UE, wynikające z ich własnej perspektywy, uporządkowania stawek. Tekst Loyoli de Palacio przewiduje zwłaszcza uelastycznienie myta, aby dostosować je do rzeczywistego korzystania przez każdy pojazd z europejskiej sieci autostrad liczącej 60 tys. km. Dotyczy ciężarówek powyżej 3,5 tony i autobusów zabierających więcej niż 9 osób.
Chcąc dostosować zasady opłat do użytkowania dróg, stworzono ramy taryfowe na podstawie przebytej odległości, wpływu pojazdu na środowisko i nacisku na oś. Nowością w systemie taryf będzie poziom zatłoczenia autostrady zależnie od pory dnia i roku, ryzyka wypadku, kosztów strat niepokrytych przez ubezpieczenie, stopnia zagrożenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta