Kolejowe realia
Restrukturyzacja PKP nie doprowadziła do poprawy sytuacji finansowej firmy, a niektórym spółkom tej grupy grozi upadłość
Kolejowe realia
RYS. ANDRZEJ JACYSZYN
WŁODZIMIERZ RYDZKOWSKI
HENRYK KLIMKIEWICZ
Realia makroekonomiczne, czyli otwarta gospodarka i ścisła kontrola wydatków budżetowych, oznaczają dla polskiej kolei wzmożoną konkurencję ze strony taniego transportu drogowego oraz ograniczone wsparcie ze środków publicznych. Integracja z Unią Europejską to dodatkowo pojawienie się konkurencji ze strony zachodnich przewoźników kolejowych. Dlatego rząd powinien pilnie przedstawić urealniony program reformowania kolei, uwzględniający cele europejskiej i polskiej polityki transportowej.
15 marca tego roku otwarto w Unii Europejskiej dla przewozów towarowych podstawową sieć kolejową, liczącą 50 tys. km. Pociągi niemieckie mogą więc bez przeszkód kursować do Francji i odwrotnie. Przed kilkoma dniami Rada Ministrów Transportu UE zadecydowała, że od 2006 r. zniesione zostaną pozostałe ograniczenia w transporcie towarów, a dwa lata później zliberalizowane będą także przewozy pasażerskie. Umowa z UE zakłada, że po wejściu do Unii Polska przyzna międzynarodowym przewoźnikom 20 proc. rocznej zdolności przepustowej krajowej sieci...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta