Kubek na biurko, portfel do kieszeni
Podatkowe skutki obdarowywania klientów gadżetami
Kubek na biurko, portfel do kieszeni
W jaki sposób mamy rozliczać gadżety promocyjne rozdawane klientom firmy? - pyta czytelnik DOBREJ FIRMY. - Zakładamy, że portfel, długopis czy filiżanka, na które naniesiono w widocznym miejscu logo naszej firmy, służą reklamowaniu jej działalności. Obdarowany nie powiększa swojego przychodu o wartość gadżetu, bo nie składał zamówienia na dostarczenie mu takiego konkretnego przedmiotu z nadrukiem firmowym. Przyjął gadżet jako prezent od firmy. Korzystając z niego, będzie jednocześnie "reklamował" naszą firmę.
Proszę więc o odpowiedź:
1. Czy firma zalicza wartość zakupu gadżetów w koszty promocji, czy reprezentacji?
2. Jakie zobowiązania podatkowe powstają po stronie naszej firmy bądź klienta w związku z praktyką przekazywania gadżetów?
3. Czy należy w związku z obdarowaniem klienta przygotować jakieś specjalne dokumenty? Jeżeli tak, to jakie?
4. Czy gadżety reklamowe, którymi obdarowuje się klientów, są, w świetle przepisów podatkowych, traktowane tak samo jak przekazanie klientom prezentu w postaci gotówki?
5. Co się zmienia, jeżeli obdarowany użytkuje przedmiot tylko przez określony czas? Np. dealer samochodowy przekazuje klientowi w użytkowanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta