Odpowiedzialność hotelarza
Odpowiedzialność hotelarza
Poprzednie odcinki - www.rzeczpospolita.pl/prawo/akademiaU.html
Często w recepcjach hoteli spotyka się napis, iż hotel nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy gościa. Zważywszy na przepisy o odpowiedzialności hotelarza, napisy takie mają bardziej znaczenie prewencyjne, niż miałyby skutkować ograniczeniem prawa gościa do odszkodowania.
Podmioty prowadzące hotele ponoszą odpowiedzialność cywilną w niejednym zakresie. Na zasadach ogólnych obarczone są odpowiedzialnością deliktową. Muszą także liczyć się z odpowiedzialnością kontraktową wynikającą z faktu zaciągania zobowiązań na świadczenie usług hotelowych. Natomiast na zasadach szczególnych uregulowana jest ich odpowiedzialność za rzeczy gościa hotelowego.
Podstawą tej ostatniej jest art. 846 k.c. Podmiot zarobkowo prowadzący hotel, z samego świadczenia usług gościny hotelowej ponosi odpowiedzialność za rzeczy wniesione przez gościa hotelowego. Z tej odpowiedzialności może się zwolnić tylko w następujących przypadkach:
- gdy szkoda wynikała z właściwości rzeczy wniesionej,
- gdy szkoda powstała wskutek siły wyższej,
- gdy szkoda powstała wyłącznie z winy poszkodowanego (gościa hotelowego) czy osoby,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)