Manifest umiłowania sztuki
Manifest umiłowania sztuki
Lee Krasner (1908 - 1984). Córka rosyjsko-żydowskich emigrantów. Malarka abstrakcjonistka, związana ze Szkołą Nowojorską. Jedyna kobieta w środowisku awangardystów lat 40. i 50. Już na studiach dała się poznać jako osoba uparta i samodzielna, niechętna akademickiej sztuce. Spotkanie z Pollockiem, za którego wyszła w 1944 r., stało się przełomem w jej twórczości. Za życia męża pozostawała w jego cieniu; owdowiawszy (1956), zaczęła odnosić artystyczne sukcesy. Wypracowała własny styl, inspirowany m.in. dziełem Pieta Mondriana i Henriego Matisse'a, a częściowo także Pollocka, który ze swej strony również korzystał z jej pomysłów. Między inymi to ona, a nie Pollock, pierwsza zastosowała kompozycję zwaną all-over, czyli równomierne pokrywanie obrazu od krawędzi do krawędzi, jak tapeta. Krasner stosowała często "destrukcyjną" technikę: wycinała najbardziej udane fragmenty z wcześniejszych prac i naklejała na kolejne kompozycje. Doceniono ją pod koniec życia; pośmiertnie zdobyła wielką sławę. W 1985 małżonków połączono - przez ostatnie wspólne lata skonfliktowanych - założono Fundację Pollock-Krasner, służącą finansową pomocą wybijającym się artystom.
Jackson Pollock (1912 - 1956). Amerykanin, pionier...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)