Jak przeciąć węzeł
Jak przeciąć węzeł
KAROLINA WłODARSKA I MICHAł RUSINEK
Konsument, jako słabsza strona obrotu kredytowego, ma szerokie ustawowe uprawnienia. Czy potrafi jednak z nich korzystać?
Choć minęły już ponad dwa lata od uchwalenia i przeszło rok od wejścia w życie ustawy z 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. nr 100, poz. 1081; dalej: ukk), wiedza konsumentów o wynikających z niej prawach i obowiązkach jest niewielka. Tak jest m.in. z odstąpieniem od umowy oraz ryzykiem wypowiedzenia jej przez kredytodawcę. A że ustawodawcy zabrakło precyzji, materia ta jawi się jako dość skomplikowana.
Czas do namysłu
Prawo do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki przysługuje konsumentowi na mocy art. 11 ust. 1 (przepisy bez oznaczenia ustawy oznaczają ukk) w nowym brzmieniu (nowelizacja ukk z 22 maja 2003 r.; Dz. U. nr 109, poz. 1030) w ciągu dziesięciu dni od zawarcia umowy, o czym kredytodawca powinien poinformować w jej treści (art. 4 ust. 2 pkt 11). Bez takiego pouczenia konsument będzie mógł zwrócić kredyt bez odsetek i innych kosztów (oprócz kosztu zabezpieczenia i ubezpieczenia kredytu) - to po pierwsze. A po drugie - dziesięciodniowy termin do odstąpienia zacznie biec dopiero w chwili, gdy otrzyma (spóźnioną) informację o przysługującym mu prawie.
Art. 11...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta