Opinie - Komentarze
Opinie - Komentarze
Transport lotniczy - uprawnienia UE
Unia Europejska będzie wkrótce mogła nakładać sankcje na zagranicznych przewoźników, którzy korzystają z pomocy państwowej albo stosują nieuczciwe praktyki cenowe. Wywoła niepokój wśród nieeuropejskich przewoźników. Zgodnie z regułami przyjętymi przez Parlament Europejski, Bruksela będzie mogła pobierać karne opłaty za subsydia czy nieuczciwe ceny, które przynoszą szkody przewoźnikom europejskim. Przepis zlikwiduje niebezpieczną lukę w ochronie przed nieuczciwą konkurencją - uważa Komisja Europejska.
Teraz Unia nie może karać przewoźników, bo lotnictwo nie jest objęte typowymi instrumentami ochrony handlowej potwierdzonymi w przepisach UE i WTO. To oznacza np., że Bruksela mogła tylko patrzeć, jak Szwajcaria czy USA pompowały pieniądze w deficytowych przewoźników.
(...) Część ekspertów twierdzi, że sankcje będą stosowane rzadko, jeśli w ogóle. Według Nicka Clegga z PE dyrektywa ma działać jako straszak; uważa on, że ceny biletów lotniczych wahają się tak bardzo, że trudno będzie udowodnić, iż dana linia stosowała nieuczciwe praktyki, albo że pomoc państwowa miała wpływ na jej politykę cen. Rzecznik Loyoli de Palacio stwierdził, że USA - mające podobne uprawnienia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta