Ile kosztuje wizerunek
Ile kosztuje wizerunek
KRZYSZTOF CZYŻEWSKI
Coraz częściej zdarza się sławnej osobie z niemałym zdziwieniem oglądać siebie w reklamie produktu, którego nie zna, co więcej, w reklamie, w której udziału wyraźnie odmówiła.
Prawo do wizerunku jest jednym z dóbr osobistych, które podlega ochronie prawnej na podstawie przepisu art. 23 kodeksu cywilnego i - niezależnie - przepisu art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 14 lutego 1994 r. (Dz. U. z 2000 r., nr 80, poz. 904 ze zm.; dalej: upap).
W polskiej doktrynie i orzecznictwie niemal jednogłośnie prawo do wizerunku uznaje się za prawo o czysto osobistym charakterze. Jednak na świecie od połowy lat pięćdziesiątych XX wieku narasta tendencja do nadawania mu charakteru mieszanego (osobisto-majątkowego) lub wręcz uznania za prawo podmiotowe - monopol eksploatacji wizerunku.
U nas, choć proces komercjalizacji wizerunku - nadawania w obrocie gospodarczym temu dobru niematerialnemu charakteru majątkowego - jest daleko posunięty, to już proces komercjalizacji prawa do wizerunku, jak się wydaje, dopiero się rozpoczyna.
Coraz więcej sygnałów
Zbliżającą się do Polski rewolucję w dziedzinie ochrony wizerunku można rozpoznać już po...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta