Zapobieganie zamiast eliminowania
Zapobieganie zamiast eliminowania
ANDRZEJ SKOWRON ANDRZEJ TYKA
Kontrola finansowa wraz z audytem wewnętrznym powinny tworzyć system gwarancji prawidłowego funkcjonowania sektora finansów publicznych.
Instytucja audytu powstała w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, gdy paląca stała się potrzeba mechanizmów samokontroli, niezależnych jednak od kontrolowanej jednostki i ukierunkowanych na osiąganie przez nią lepszych wyników. W Polsce odnośne regulacje obowiązują od 1 stycznia 2002 r. Wtedy to wszedł w życie art. 6 ustawy z 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji pracy i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz. U. nr 102, poz. 1116), tworząc ramy funkcjonowania tej instytucji, nowej w naszej tradycji prawnej.
Polska już na etapie negocjacji akcesyjnych z Unią Europejską zobowiązała się, w ramach Rozdziału 28, do stworzenia zintegrowanego systemu kontroli i nadzoru w jednostkach sektora finansów publicznych.
W wyniku przyjętych zobowiązań utworzono mechanizmy mające służyć prawidłowemu funkcjonowaniu jednostek z szeroko rozumianej sfery publicznej, do których ustawa zalicza np. sądownictwo powszechne, Kancelarię...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta