Reklama, kultura a polityka
Wokół nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji
Reklama, kultura a polityka
Na marcowy krakowski festiwal reklamy akredytacji nie można było dostać już miesiąc przed imprezą. 900 miejsc, jakie mieli do dyspozycji organizatorzy, rozeszło się jak świeże bułeczki. Przemysł reklamowy rośnie w siłę, czego krakowski festiwal nie jest jedynym dowodem. W stronę reklamy coraz częściej patrzą też ambitni twórcy kultury. Dlaczego?
Polski oddział IAA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy) szacuje ubiegłoroczne wydatki na reklamę na 440 mln USD i przewiduje, że w ciągu dwóch lat liczba ta może się zwiększyć do 700 mln. Szacunki firmy Amer Marketing mówią o 332 mln USD, co stanowi i tak trzy razy więcej niż dwa lata temu. Jeszcze inne dane podaje Zbigniew Bajka z Ośrodka Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego: jego zdaniem w ubiegłym roku na reklamę wydano 13 -- 15 bln zł, dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. W tym roku, szacuje dr Bajka, wydatki na reklamę wzrosną ok. 60 proc. , do 22 bilionów.
Apetyt na placek
Na podstawie tych danych trudno jest jednoznacznie powiedzieć, jak duży jest polski rynek reklamowy. Jedno jest pewne: rośnie w niesłychanym tempie. Jeżeli posłużyć się ulubionym przez znawców tematu pojęciem "tortu reklamowego", to trzeba by polski rynek porównać raczej do rosnącego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta